La Merda

La Merda

ENGLISH & ITALIAN ORIGINAL PRODUCTION (2012)

The Stage Award-Winning Actress Silvia Gallerano
in La Merda
by Fringe First Award-Winning Writer Cristian Ceresoli

Fringe First Award 2012 for Writing Excellence
The Stage Award 2012 for Acting Excellence
Arches Brick Award 2012 for Emerging Art
Total Theatre Award 2012 (Nomination) for Innovation
Premio della Critica 2012 ANCT as Best Show
Journalists’ Jury Award Giovani Realtà del Teatro
Audience Award Giovani Realtà del Teatro
Edinburgh Fringe Sell Out Show 2012 and 2013

A production of Frida Kahlo Productions with Richard Jordan Productions, Produzioni Fuorivia in association with Summerhall (Edinburgh), The Basement (Brighton), Soho Theatre (London) and Teatro Valle Occupato (Rome)

Having thrilled audiences around the world, Silvia Gallerano reprises her critically acclaimed award-winning performance in Cristian Ceresoli’s sensational play, trailblazing its poetic shocking stream of consciousness on the human condition.

Winner of six major awards including Scotsman Fringe First Award for Writing Excellence and the Stage Award for Best Performance, the multi award-winning international hit play caused a big sensation on its 2012 Edinburgh Fringe World Premiere, returning in 2013 for a sell–out Fringe run following sell-out seasons in London, Edinburgh, Copenhagen, Rome, Madrid, São Paulo, Milan, Glasgow, Berlin, Vilnius and Adelaide. A sell–out international hit since 2012 everywhere and in Italy, where a subtle censorship is still applied.

Cristian Ceresoli’s critically–acclaimed angry play, performed by a literally naked Italian top actress Silvia Gallerano, is a stream of consciousness where it is unleashed the bulimic and revolting public confidence of a “young” and “ugly” woman as she struggles with obstinacy, resistance and courage for her own celebrity breakthrough in the society of Thighs and Liberty.

La Merda is driven by a desperate attempt to pull ourselves out of the mud, the latest products of the cultural genocide aptly described by Pier Paolo Pasolini since the modern consumer society began taking form. A totalitarianism, according to Pasolini, even more repressive than the one of the Fascist era, for capable of crushing us softly.

L’opera che ha scioccato e meravigliato il mondo al Festival di Edimburgo 2012 vincendo, tra gli altri, il Fringe First Award for Writing Excellence per la scrittura a Cristian Ceresoli, il The Stage Award for Acting Excellence per l’interpretazione a Silvia Gallerano e l’Arches Brick Award for Emerging Art registrando il tutto esaurito sia nel 2012 che nel ritorno al festival del 2013, proseguendo con il clamoroso e scioccante successo di pubblico e critica in tutto il mondo, con Edimburgo, Copenhagen, Roma, Madrid, São Paulo, Milano, Glasgow, Berlino, Vilnius and Adelaide e il celeberrimo West End di Londra con quattro anni consecutivi di tutto esaurito, nonostante una sottile e persistente censura, in particolare in Italia.

Il “brutale, disturbante e umano” testo sulla condizione umana già tradotto in numerose lingue di Cristian Ceresoli è stato considerato “straordinario” dal Times così come l’interpretazione “sublime e da strapparti la pelle di dosso” di Silvia Gallerano definita “straordinaria” dal Guardian. si manifesta come uno stream of consciousness dove si scatena la bulimica e rivoltante confidenza pubblica di una “giovane” donna “brutta” che tenta con ostinazione, resistenza e coraggio, di aprirsi un varco nella società delle Cosce e delle Libertà.

Si tratta di un clamoroso fenomeno che ha da tempo rotto i confini del teatro e che viene seguito quasi come un concerto rock. Un poetico flusso di coscienza sulla condizione umana premiato fin dai suoi esordi, ma all’estero più che dentro i confini nazionali, dove per altro continua a inanellare straordinari successi di botteghino. E soprattutto all’estero – l’opera di uno scrittore italiano interpretata da una attrice italiana – continua senza sosta a raccogliere recensioni entusiaste dai più importanti media internazionali.

La Merda ha come spinta propulsiva il disperato tentativo di districarsi da un pantano o fango, ultimi prodotti di quel genocidio culturale di cui scrisse e parlò Pier Paolo Pasolini all’affacciarsi della società dei consumi. Quel totalitarismo, secondo Pasolini, ancor più duro di quello fascista poiché capace di annientarci con dolcezza.

‘Extraordinary, terrifying and hard to taste, hard to ignore. A piece so literally and metaphorically naked, raw and angry that you leave the theatre feeling as if you’ve had all your skin scraped off.’ ★★★★ The Guardian (UK)

‘A so sublime and yet so brutal work.’ El País (Spain)

‘Extraordinary, uncompromising and entirely unforgettable. Rich, absorbing worlds that suck you in and shake you up, leaving you disorientated, disturbed and exhilarated.’ ★★★★ The Times (UK)

‘How a culture of celebrity feeds a returning tide of European neo-Nazism’ ABC (Australia)

‘Theater that really wants something from us.’ ★★★★★ Politiken (Denmark)

‘A manifest of anger and tenderness, a stand up tragedy.’ Ore (Lithuania)

‘It is anti fascist as well as anti abuse; against people who play for power over others.’ The Advertiser (Australia)

‘Estamos falando da verdadeira revolução pretendida pelo cineasta Pier Paolo Pasolini’ equivalent of ★★★★ Folha de São Paulo (Brazil)

‘Una obra sublime tan brutal interpretada por Silvia Gallerano y firmada por Cristian Ceresoli’ El País (Spain)

‘Teater, der virkelig vil os noget’ ★★★★★ Politiken (Denmark)

‘Devastating stream of consciousness. One of the most wonderfully full–on performance ever seen.’ ★★★★ Scotsman (UK)

‘Not a show. An experience. Absolute. Standing ovations. A must.’ La Repubbica (Italy)

‘Brash, brutal, beastly, yet beautiful. Raw, touching, intelligent and mesmerising. Unforgettable.’ ★★★★ The List (UK)

‘È come entrare in un circo. La belva pronta, sul trampolo. Guarda, annuisce, ruggisce. Di fronte a lei, senza alcun riparo, tutti i domatori. La Merda, di Cristian Ceresoli, fra le decine e decine di premi, vinti in tutto il mondo, non è uno spettacolo. È un’esperienza. Assoluta. Quindici minuti di applausi finali. Imperdibile.’ Repubblica (Italy)

‘Pragtfuld Silvia Gallerano sig i det mest forbløffende monolog-manuskript siden.’ ★★★★★ GregersDH (Denmark)

‘Utterly compelling verbal symphony, simply irresistible.’ ★★★★ Herald (UK)

‘Like that, parts of this show are so politically incorrect that they come at you from unexpected angles. Certainly the whole piece is pushing boundaries of theatre in new ways.’ The Advertiser

‘Un grido di dolore. Uno stimolo a liberare il nostro paese.’ L’Unità (Italy)

La Merda è un testo, violento e senza pietà. La Merda, una parola che si dice spesso e che non si scrive mai, e che pro­prio in que­sta ragione trova un boi­cot­tag­gio assurdo da parte dei media ita­liani. Eppure tutti dovreb­bero vedere La Merda, sen­tirne l’odore acre cui ci si abi­tua facil­mente, per­ce­pirne la dispe­ra­zione e l’oltraggio al quale ci sottopone.’ Il Manifesto (Italy)

‘Pinned back in our seats with the full force of the words.’ ★★★★★ Skynny (UK)

‘Critiche entusiastiche e pioggia di premi per il monologo rivoluzionario.’ Sole 24 Ore (Italy)

‘È diventato un fenomeno di per sé, non appena ne viene annunciata la presenza, registra immediatamente il tutto esaurito.’ La Stampa (Italy)

‘The rage is nude. Vogue | ‘Rabbia pasoliniana, recitazione sublime.’ Radio 3 | ‘Truly exceptional.’ ★★★★★ BroadwayBaby (USA, UK)

‘Scandaloso monologo nel paese che affoga. Gallerano è intensa, ironica, infantile, feroce, strega e bambina.’ Corriere della Sera (Italy)

‘Una perla. Sessanta minuti di monologo straordinario dove si fa fatica a complimentarsi per la scrittura o per l’interpretazione’ Il Giorno (Italy)

‘Truly shocking and brilliant.’ ★★★★★ British Theatre Guide (UK)

‘Acclamata opera di Cristian Ceresoli che ha già fatto incetta di premi, a cominciare dal primo posto al prestigioso Fringe Festival di Edimburgo’ Il Fatto Quotidiano (Italy)

‘An epic piece of drama, real, written & performed without fear’ ★★★★ FringeReview (UK)

‘Spesso irritante, disgustoso, fastidioso, politicamente scorretto, eppure così umano, così terribilmente tenero da meritare un’ovazione finale.’ La Provincia di Cremona (Italy)

‘You have to have courage. Silvia Gallerano certainly has. And so does Cristian Ceresoli.’ ★★★★★ ThreeWeeks (UK)

‘This utterly mesmerising stream–of–consciousness performance both illustrates the possibilities of what theatre can do, and exemplifies what theatre should be.’ ★★★★★ Exeunt (UK)

‘Gallerano’s visceral performance will stay with you for years’ ★★★★★ The Stage (UK)

‘This is skin in the tradition of Artaud and it is powerful, political & poetic.’ ★★★★★ Examiner (USA)

Danica Curcic in Lort (La Merda) by Cristian Ceresoli

DANISH PRODUCTION (2014)

Lort (La Merda) af Cristian Ceresoli
Med Danica Curcic
Instruktor Simon Boberg
Husets Theater co-producent Teater Nordkraft med CPH Stage, produced by arrangement with Frida Kahlo Productions and Richard Jordan Productions

A Merda (La Merda) de Cristian Cersoli - Interpretado por Christiane Tricerri

BRAZILIAN PRODUCTION (2015)

A Merda (La Merda) de Cristian Ceresoli
Interpretado por Christiane Tricerri
Baseado na criação original de Silvia Gallerano e Cristian Ceresoli

Sesc São Paulo, produced by arrangement with Frida Kahlo Productions and Richard Jordan Productions